SAFEWAY

Europese wegen en spoorwegen in de toekomst robuust te houden tegen klimaatverandering en veiligheidsrisico door menselijk toedoen

De klimaatverandering heeft door hogere temperaturen, grotere temperatuurverschillen, toename van stormen, zware regenval, en perioden van droogte steeds meer invloed op ons dagelijks leven. Ook onze wegen en spoorwegen hebben te lijden onder extreem weer en veroudering. Dit natuurlijk fenomeen vormt samen met hogere verkeersbelasting en risico's op aanslagen een serieuze bedreiging voor de infrastructuur in Europa. Eigenaren en beheerders van infrastructuur moeten daarom sneller en adequater kunnen reageren op incidenten, en beter kunnen inspelen op dynamische onderhoudsplan.
Het SAFEWAY project is afgesloten in februari 2022 en heeft kennis, inzicht, tools en methodieken voortgebracht die nuttig kunnen zijn voor de markt. Hieronder vind je een beschrijving van het doel en de resultaten die het project heeft opgeleverd. Heb je behoefte aan meer gedetailleerde informatie, neem dan gerust contact met ons op.

Achtergrond

Traditionele rekenmodellen bieden in deze veranderende omstandigheden onvoldoende inzicht en ondersteuning in besluitvorming in relatie tot risico's en kosten rond de maatregelen voor het duurzaam functioneren van onze infrastructuur. Er is urgente behoefte aan betrouwbare analyse zowel op basis van lange-termijn statistieken en inspectiedata als real-time data via satellieten, sensoren, autonavigatie, en sociaal media. Om in deze behoefte te voorzien ontwikkelde het EU-project SAFEWAY innovatieve methoden en tools voor 'predictive maintenance' door gebruik te maken van Big Data analytics in combinatie met 3D geo-informatie (GIS) technologie.


Doel van het project

Het doel van SAFEWAY is het ontwerpen, valideren en implementeren van methoden, strategieën, hulpmiddelen en technische interventies om de weerbaarheid van spoor- en autowegen binnen Europa aanzienlijk te vergroten. SAFEWAY leidt tot een aanzienlijk verbeterde veerkracht van transportinfrastructuren, waarbij een toolset is ontwikkeld om te anticiperen op en de effecten te verminderen van extreme gebeurtenissen in alle vormen van een rampencyclus, namelijk voorbereiding, respons, herstel en mitigatie.


De rol van DEMO

De belangrijkste activiteit van DEMO binnen SAFEWAY was de ontwikkeling van het op GIS gebaseerde Infrastructure Management System (IMS) dat uit twee hoofdonderdelen bestaat:

  • IMS Cloud Platform; dit platform bestaat uit een cloud computing-oplossing, SAFEWAY-analyse tools, data processing en uiteraard de RE Suite.
  • Communicatie-applicaties voor professionals en apps voor weggebruikers voor de inzet bij incident management. Dit is als Proof of Concept bij het havenbedrijf van Rotterdam geïmplementeerd om in te zetten voor zogenaamde “truck buffer scenario’s”.

Zie ook de video onderaan de pagina.


De belangrijkste resultaten

De belangrijkste resultaten van het SAFEWAY project zijn de multi-source data-acquisitie- en opnamesystemen, Decision Support & voorspellende modellen en tools voor het ontsluiten van informatie aan professionals en weggebruikers.


Relevante resultaten voor de markt

Het SAFEWAY project heeft een aantal producten opgeleverd die relevant en nuttig kunnen zijn voor de markt. Wij noemen de belangrijkste tools en hun praktische toepassing.
  • IFC model generator, inclusief de automatische conversie van pointcloud data naar IFC instance modellen.
  • SAFEWAY-platform inclusief de verkeersbuffertoepassing (een workflow om het verkeersbeheer te vergemakkelijken in geval van een plotseling gevaar).
  • Rheticus® Safeway gericht op kenniscreatie over natuurverschijnselen door middel van radar en optische verwerking.
  • Hulpmiddel voor besluitvorming om infrastructuurbeheerders te helpen bij het plannen van activiteiten op middellange tot lange en korte termijn voor assets in een multimodaal transportnetwerk.
  • Integratie van bovenstaande in de RE Suite voor verdere optimalisatie van Asset Management.

In Nederland is dit onderzoeksproject ondersteund door TomTom, Rijkswaterstaat, Provincie Noord-Holland, Van Gelder, het Havenbedrijf Rotterdam, en ProRail. ​

Twitter: @SAFEWAY_eu

 


 


Dit project heeft financiering ontvangen van het Horizon 2020-onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie in het kader van een subsidieovereenkomst nr. 769255.

Deze website gebruikt cookies

Dankzij functionele cookies kunnen we jouw voorkeuren onthouden. Met cookies voor analyse kunnen we de website optimaliseren om je zo een betere gebruikservaring te bieden. Marketingcookies gebruiken we om content en advertenties te personaliseren. Daarnaast delen we informatie over het gebruik van onze site met onze partners voor social media. Zij kunnen deze combineren met andere informatie die je aan hen hebt verstrekt of die zij hebben verzameld op basis van het gebruik van hun services. Door op zelf instellen te klikken kun je controle uitoefenen over welke cookies je toestaat. Door op akkoord te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van de cookies. Privacy statement.

Ik accepteer de volgende cookies:
Akkoord
More